Kontakt
Wheelworld.dk ApS
Pileparken 11
6230 Rødekro
Mail: info@wheelworld.dk
CVRNR.:36969954
  • Gode priser og finansiering
  • Hurtig levering
  • Gratis fragt

Dækregler

Mønsterdybde

Jf. loven, skal mønsterdybden være mindst 1,6 mm, men blandt fagfolk er der enighed om at den for sommerdæk skal være mindst 2 mm og for vinterdæk mindst 3 mm (svarer til lovkrav i Sverige, Norge og Finland).

Aguaplanning

Hvis du kører med bredde dæk (205 mm eller mere) eller kører med høj hastighed, anbefales det at mønsterbredden på sommerdæk mindst skal være 3 mm og på vinterdæk mindst 4 mm.

Dæktryk

Det anbefales at tjekke dæktrykket hver måned og helst når de er kolde.
Dæktrykket stiger nemlig, når dækkene bliver varmere.
Ved for lavt dæktryk skabes dårligere styre- og bremseevne og øget brændstofforbrug samt der er risiko for at dækket bliver varmt og sprænger. 

Det anbefaldede dæktryk findes på de fleste biler ved dørstolpen eller tankdækslet. Det fremgår ligeledes i bilens instruktionsbog og det kan findes på vores hjemmeside.

Der opgives almindeligvis dæktryk ved normal og fuld belastning. 

Er der kun opgivet dæktryk ved normal belastning, kan det med fordel hæves med 0,2 bar ved kørsel med fuld belastning.
Ved eftermontering af bredere dæk end bilen er født med (205 mm eller mere) kræver det et lidt højere tryk, end det der står i instruktionsbogen - ofte 0,2 bar højere.

Unormalt slid på dækkets midte, kan være resultat af både for højt eller for lavt dæktryk.

Vær opmærksom på at dæktrykket skal øges med 0,2 bar, ved brug af vinterdæk.

Bemærk at nødhjul og dæk på campingvogne skal have omkring 4 bar.
Dæk på campingvogne skal kontrolleres for revnedannelser og dæktryk inden kørsel.

Dæk til campingvogne har en kortere levetid, da de udsættes for stor ozonbelasning.
Det er mest hensigtsmæssigt at dækkene er tildækkede, når campingvognen er parkeret.
Hvis  dækkene er over 8 år gamle bør du jævnligt se efter tegn på krakelering/revnedannelse/ældning på dæksiderne.

Dæk, reparation og lapning:

Udføres reparation med lappesæt, spraydåse eller tætnes dækket udefra uden indvendig inspektion, må dette anses for en imidlertidig løsning. Man kan køre til nærmeste værksted ved max. 80 km/t.
 
Det samme er gældende ved brug af nødhjul eller reservehjul, hvor dækket er af en anden type, end bilens øvrige dæk.

 
Ved permanent dækreeration, SKAL dækket altid afmonteres fælgen, så indvendig inspektion er mulig.

Ved ingen følgeskader fra punkteringen, afgøres det om dækket kan repareres.

Ved permanent dækreparation skal reperationen foretages på dækkets indvendige side. Skadeskanalen udfyldes med et vulkaniserende materiale og afdækkes med en egnet dæklap.

 
Efter reperationen, skal hjulet være spændt korrekt efter fabrikkens/leverandørens anvisninger.

 

Runflat-dæk

På nyere bilmodeller kan der fra fabrikken være monteret dæk, der kan køres videre på efter punktering.

Dækkene betegnes ”RunFlat” e.l. 
I instruktionsbogen findes oplysninger om, hvor langt og hvor hurtigt man kan køre på dækket efter en punktering.  
 
Biler med Runflat-dæk skal have et alarmsystem, der advarer mod fald i dæktrykket. Biler uden installeret alarmsystem, må ikke anvende dæk af ”RunFlat”-typen.

 
Hvis du kører hele året bør du skifte til vinterdæk om vinteren.
I Tyskland skal man køre med dæk, der er egnet til årstiden - gælder også for udenlandske køretøjer.
I Sverige og Finland er der krav om vinterdæk i perioden 1/11- 31/3.
Du kan holde dig ajour med gældende regler her på siden.

Både vinterdæk og helårsdæk er mærket med M+S (Mud + Snow). Dog har dækket 7% bedre vinteregenskaber hvis det har et snefloksymbol.

Hvis der ikke køres langt pr. år fx 5.000 km. og ejeren ikke vil skifte til vinterdæk, anbefaler vi at lade bilen stå ved sne eller isglatte veje.
Man kan dog som minimum lade bilen udstyre med helårsdæk.

Helårsdækket har halvdelen af vinterdækkets fordele (og ulemper). 

 

Vinterdæk contra sommerdæk:

  • Ca. 40% kortere bremselængde på is. Ved 50 km/t. forkortes bremselængden typisk med 40 meter.
  • Ca. 25% kortere bremselængde på sne. Ved 50 km/t forkortes bremselængden typisk med 10-15 meter.
  • Ca. 12% længere bremselængde på tør vej. Ved 50 km/t forlænged bremselængden typisk med 1 m og ved 100 km/t forlænges bremselængden typisk med 5 meter.
  • Ca. 10-20% længere bremselængde på våd vej. Ved 50 km/t forlænges bremselængden typisk med 1 meter og ved 100 km/t forlænges den typisk med 7 meter.