Kontakt
Wheelworld.dk ApS
Pileparken 11
6230 Rødekro
Mail: info@wheelworld.dk
CVRNR.:36969954
  • Gode priser og finansiering
  • Hurtig levering
  • Gratis fragt

Dækinfo                                                            

 

Sådan læser du dækket


På ydersiden af dækket findes en lang række informationer, som alle fortæller noget om det enkelte dæk.

Størrelsen på dækket skrives for eksempel sådan: 225/45 R 17.

225 er dækkets bredde i millimeter

45 beskriver dækkets højde og svarer til 45 % af dækkets bredde

R er dækkets design (R står for radial dæk)

17 er størrelsen på fælgen.

Derudover er følgende oplysninger tilgængelige på dækket:

W er et hastighedssymbol og viser hvor høj hastighed dækket er godkendt til at køre. 
RF står for Reinforced, som betyder forstærket
XL står for Extra Load
M + S er betegnelsen for Vinterdæk / Helårsdæk. For at dækket er bedst egnet til vinterkørsel, bør der endvidere være et symbol med et bjerg og sne.

Alle dæk har også en DOT kode som er placeret på siden af dækket. Koden viser, hvornår dækket er produceret. Fra år 2000 er koden på fire tal i stedet for tre tal. De første to tal henviser til produktionsuge, mens de sidste to henviser til produktionsåret.

Det er meget vigtigt at dæktrykket tilpasses bilens monterede dækstørrelse, samt hvor meget ballast man kører med.
Hvis man har købt dæk/hjul hos Wheelworld, skal man selv sørge for korrekt dæktryk, da det er individuelt bilerne i mellem​.

 

Speedindex

Der kan på alle dæk aflæses en hastighedskode (bogstav)

Nedenfor er en oversigt over hastighedskoderne.
 

 Hastigheds Index  Max. Godkendt hastighed i KM/T
 F max. 80 km/t
 G max. 90 km/t
 J max. 100 km/t
 K max. 110 km/t
 L max. 120 km/t
 M max. 130 km/t
 N max. 140 km/t
 P max. 150 km/t
 Q max. 160 km/t
 R max. 170 km/t
 S max. 180 km/t
 T max. 190 km/t
 H max. 210 km/t
 V max. 240 km/t
 W max. 270 km/t
 Y max. 300 km/t
 ZR over. 300 km/t

Retur til toppen

Loadindex.

Der kan på alle dæk aflæses et loadindex, som indikerer max load for dækkene målt i kg. pr. stk.

Det er vigtigt at totalvægt for alle fire dæk overholder bilens krav og ikke mindst akseltrykket pr. aksel.

Nedenfor er en oversigt over dækkets loadindex.

 Dækkets load index Belastning i Kg Dækkets load index   Belastning i Kg
 60 250  61 257 
 62  265  63  272
 64  280  65  290
 66  300  67  307
 68  315  69  325
 70  335  71  345
 72  355  73  365
 74  37  75  387
 76  40  77  412
 78  425  79  437
 8  450  81  462
 81  462  82  475
 83  487  84  500
 85  515  86  530
 87  545  88  560
 89  580  90  600
 91  615  92  630
 93  650  94  670
 95  690  96  710
 97  730  98  750
 99  775  100  800
 101  825  102  850
 103  875  104  900
105   925  106  950
 107  975  108  1000
 109  1030  110  1060
 111  1090  112  1120
 113  1150  114  1180
 115  1215  116  1250
 117  1285  118
 
Retur til toppen

Dækregler.

Mønsterdybde

Jf. loven, skal mønsterdybden være mindst 1,6 mm, men blandt fagfolk er der enighed om at den for sommerdæk skal være mindst 2 mm og for vinterdæk mindst 3 mm (svarer til lovkrav i Sverige, Norge og Finland).

Aguaplanning

Hvis du kører med bredde dæk (205 mm eller mere) eller kører med høj hastighed, anbefales det at mønsterbredden på sommerdæk mindst skal være 3 mm og på vinterdæk mindst 4 mm.

Dæktryk

Det anbefales at tjekke dæktrykket hver måned og helst når de er kolde.
Dæktrykket stiger nemlig, når dækkene bliver varmere.
Ved for lavt dæktryk skabes dårligere styre- og bremseevne og øget brændstofforbrug samt der er risiko for at dækket bliver varmt og sprænger. 

Det anbefaldede dæktryk findes på de fleste biler ved dørstolpen eller tankdækslet. Det fremgår ligeledes i bilens instruktionsbog og det kan findes på vores hjemmeside.

Der opgives almindeligvis dæktryk ved normal og fuld belastning. 

Er der kun opgivet dæktryk ved normal belastning, kan det med fordel hæves med 0,2 bar ved kørsel med fuld belastning.
Ved eftermontering af bredere dæk end bilen er født med (205 mm eller mere) kræver det et lidt højere tryk, end det der står i instruktionsbogen - ofte 0,2 bar højere.

Unormalt slid på dækkets midte, kan være resultat af både for højt eller for lavt dæktryk.

Vær opmærksom på at dæktrykket skal øges med 0,2 bar, ved brug af vinterdæk.

Bemærk at nødhjul og dæk på campingvogne skal have omkring 4 bar.
Dæk på campingvogne skal kontrolleres for revnedannelser og dæktryk inden kørsel.

Dæk til campingvogne har en kortere levetid, da de udsættes for stor ozonbelasning.
Det er mest hensigtsmæssigt at dækkene er tildækkede, når campingvognen er parkeret.
Hvis  dækkene er over 8 år gamle bør du jævnligt se efter tegn på krakelering/revnedannelse/ældning på dæksiderne.

Dæk, reparation og lapning:

Udføres reparation med lappesæt, spraydåse eller tætnes dækket udefra uden indvendig inspektion, må dette anses for en imidlertidig løsning. Man kan køre til nærmeste værksted ved max. 80 km/t.
 
Det samme er gældende ved brug af nødhjul eller reservehjul, hvor dækket er af en anden type, end bilens øvrige dæk.

 
Ved permanent dækreeration, SKAL dækket altid afmonteres fælgen, så indvendig inspektion er mulig.

Ved ingen følgeskader fra punkteringen, afgøres det om dækket kan repareres.

Ved permanent dækreparation skal reperationen foretages på dækkets indvendige side. Skadeskanalen udfyldes med et vulkaniserende materiale og afdækkes med en egnet dæklap.

 
Efter reperationen, skal hjulet være spændt korrekt efter fabrikkens/leverandørens anvisninger.

 

Runflat-dæk

På nyere bilmodeller kan der fra fabrikken være monteret dæk, der kan køres videre på efter punktering.

Dækkene betegnes ”RunFlat” e.l. 
I instruktionsbogen findes oplysninger om, hvor langt og hvor hurtigt man kan køre på dækket efter en punktering.  
 
Biler med Runflat-dæk skal have et alarmsystem, der advarer mod fald i dæktrykket. Biler uden installeret alarmsystem, må ikke anvende dæk af ”RunFlat”-typen.

 
Hvis du kører hele året bør du skifte til vinterdæk om vinteren.
I Tyskland skal man køre med dæk, der er egnet til årstiden - gælder også for udenlandske køretøjer.
I Sverige og Finland er der krav om vinterdæk i perioden 1/11- 31/3.
Du kan holde dig ajour med gældende regler her på siden.

Både vinterdæk og helårsdæk er mærket med M+S (Mud + Snow). Dog har dækket 7% bedre vinteregenskaber hvis det har et snefloksymbol.

Hvis der ikke køres langt pr. år fx 5.000 km. og ejeren ikke vil skifte til vinterdæk, anbefaler vi at lade bilen stå ved sne eller isglatte veje.
Man kan dog som minimum lade bilen udstyre med helårsdæk.

Helårsdækket har halvdelen af vinterdækkets fordele (og ulemper). 

 

Vinterdæk contra sommerdæk:

  • Ca. 40% kortere bremselængde på is. Ved 50 km/t. forkortes bremselængden typisk med 40 meter.
  • Ca. 25% kortere bremselængde på sne. Ved 50 km/t forkortes bremselængden typisk med 10-15 meter.
  • Ca. 12% længere bremselængde på tør vej. Ved 50 km/t forlænged bremselængden typisk med 1 m og ved 100 km/t forlænges bremselængden typisk med 5 meter.
  • Ca. 10-20% længere bremselængde på våd vej. Ved 50 km/t forlænges bremselængden typisk med 1 meter og ved 100 km/t forlænges den typisk med 7 meter.

Retur til toppen

Regler for vinterdæk i andre lande.


Man skal være opmærksom på at der er andre regler vedr. brug af vinterdæk i andre lande. Nedenstående er nogle eksempler.

 Sverige

Det er påbudt for svenskere at køre med vinterdæk i Sverige fra 01.12 - 31.03.  
Alle biler til og fra Sverige, omfattes af de svenske regler for brug af vinterdæk.
Det betyder, at man skal have monteret vinterdæk med min. 3mm mønsterdybde fra 01.12 - 31.03.




Norge


I den norske færdselslov står der: "Når føret gør det nødvendigt, må et motorkøretøj ikke bruges, uden at hjulene er sikret tilstrækkeligt vejgreb ved hjælp af pigge, snekæder eller lignende". Dvs. man skal køre med vinterdæk eller pigdæk og sørge for at have snekæder med i bagagerummet.

Man kan risikere at blive afvist ved færgerne til Norge, hvis man ikke har vinterudrustning med til køretøjet. Som minimum snekæder.





Finland

Vinterdæk er påbudt i perioden 01.12 - 29.02.




Tyskland

Man skal køre med vinterdæk, når der er slud og sjap, isslag og is lag på vej, sne, øvrigt glatføre, is og rim.




Frankrig

Pigdæk og snekæder er tilladt fra 01.11 og indtil sidste søndag i marts for køretøjer under 3,5 tons.
Max. hastighed med pigdæk og snekæder er 90 km/t. Snekæder er påbudt på vejstrækninger med et rundt blåt skilt med "et hvidt dæk med snekæder".

Vinterdæks minimumsdybde skal være 1,6 mm hele vejen rundt. Hvis der er fare for sikkerheden, kan du risikere, at bilen blier inddraget.





Schweiz

Det er forbudt at køre med pigdæk på motor- og motortrafikvej. Dog er det tilladt gennem San Bernardino- og St. Gotthard-vejtunnelerne.
Snekæder er obligatoriske i områder med skiltningen "Ketten obligatorisch". Snekæder monteres på de trækkende hjul.

Vinterdæk er ikke påbudt, men man kan idømmes bøder, hvis man ikke er udrustet til at køre i sne.




Italien

Pigdæk er tilladt fra 15.11 - 15.03 for køretøjer under 3,5 ton. Maks. hastighed på motorvej er 120 km/t, landevej 90 km/t.
Snekæder og pigdæk kan blive påbudt i bjergene.

I Aostadalen skal bilen være udstyret med vinterdæk, eller man skal medbringe snekæder i perioden 15.10 - 15.04.




Østrig

Pigdæk er tilladt fra 15 november og indtil 1. mandag efter påske på køretøj op til 3.500 kg.
Maks. hastighed på motorvej er 100 km/t, mens den på landevej er 80 km/t.

Når man kører med pigdæk, skal der i bagruden påsættes en "pigdæksmærkat".
Pigdæksmarkatet kan købes hos FDMs søsterklub ÖAMTC.
Snekæder kan blive påbudt og skal medbringes om vinteren.
De skal have typegodkendelsen V5117.

Retur til toppen

Opbevaring

Ved opbevaring af dine dæk, er det vigtigt at de ikke er udsat for direkte sollys.

Hvis dækkene er på fælge, er det meget vigtigt at rengøre fælgene inden opbevaring. 

Er dækkene på fælge, skal de helst stakkes eller hænges.
Er dækkene uden fælge, skal de helst opbevares stående, men drejes løbende.


Retur til toppen

EU dækmærkat

Siden 2012 har det været et lovkrav at dæk, der sælges i Europa, skal være påhæftet en dækmærkat.
Dækmærkaten gælder generelt for personvognsdæk, SUV/4x4-dæk, varevognsdæk og lastvognsdæk.

Dækmærkaten giver forbrugeren et grundlag til beslutningen om, hvilke dæk der lever op krav og ønsker.


Rullemodstand (brændstoføkonomi)



Udnyttelse af brændstoffet, er vigtig for både kørselsomkostningerne og COudledningen.
Den er inddelt i kategori A til G, hvor A er grøn og G er rød.
Forskellen mellem hver kategori indikerer en besparelse (ved at gå opad) eller en forøgelse (ved at gå nedad) af brændstofforbruget.
Der er typisk en ændring i brændstofforbruget på mellem 0,10 til 0,15 liter pr. 100 km, for en bil der kører ca 15 km/liter. 

Vejgreb i vådt føre (bremseegenskaber)



Denne mærkat indikerer bremselængden på våde veje.
Den er inddelt i katagori A til G.
Forskellen mellem hver kategori indikerer en ændring i bremselængde på mellem 1 til 2 billængder, når der bremses ved en hastighed på 80 km/timen.

Støj (eksternt)

 

Denne mærkat indikerer støjniveauet udenfor kabinen og måles i decibel.

Jo flere rammer der er udfyldt, des højere støjniveau.

Retur til toppen